Svenska RP-föreningens vårdagar och årsmöte 2024 – Program och anmälan

Vi är glada över att kunna presentera vårens träff med tillhörande program. Hoppas vi ses!

Svenska RP-föreningen inbjuder till vårdagar inkl. årsmöte i Skellefteå den 19–21 april 2024. Alla medlemmar, anhöriga och andra intresserade hälsas hjärtligt välkomna till en helg på Medlefors Folkhögskola. Vårdagarna genomförs som en utbildning av Medlefors folkhögskola i samverkan med Svenska RP-föreningen. Under helgen genomförs också RP-föreningens årsmöte dit samtliga medlemmar är inbjudna.

Medlefors folkhögskola och konferens ligger vackert beläget vid Klintforsån väster om Skellefteå centrum. RP-föreningen hade sitt höstmöte där 2018 och vårmöte 2022,. En stor fördel är att det är enkelt att förflytta sig mellan föreläsningslokalen, restaurangen och boendet. Dessutom var maten väldigt bra.

Helgen planeras att denna gång starta direkt efter frukost på lördag morgon, de som reser långt kan komma till folkhögskolan redan på fredag kväll, och sedan avslutas helgen kl. 15 på söndagen.

Programmet kommer att bestå av föreläsningar av forskare, yoga, hjälpmedelsvisningar och möjlighet att prova på ett nytt navigationssystem för synskadade från Nordic Evolution.

Fredag 19 april
Ankomst och incheckning från kl 17.00
Möjlighet att äta middag på folkhögskolans fina restaurang (den betalar man själv).

Program LÖRDAG 20 april
07:00–08:15 Frukost
08:15-08:30 Presentation av helgens program och beskrivning av lokalerna
08:30-10:30 Hjälpmedel från Insyn presenteras av David Renström.
10:30-10:50 Fika
10:50-12:00 Tipsa varandra om olika hjälpmedel och våra erfarenheter av dem. Anhöriga: utbyte av erfarenheter om att vara anhörig.
12:00-13:30 Lunch
13:30-14.30 Föreningens årsmöte
14.30-15.30 Nordic Evolution – digitalt ledsagningssystem för synskadade för utomhusbruk. Jonas Danvind
15:30-16:00 Fika
16:00-17:30 Digitalt ledsagningssystem prova på för den som vill. Parallellt spår: gruppdiskussioner, tre olika frågeställningar:
1. Orienteringshjälpmedel: käpp, appar och annat.
2. Vilka situationer tycker du är svårnavigerade?
3. För anhöriga: erfarenheter ledsagningstekniker både nära och på distans (guidning via mobiltelefon)

18:00-19:30 Middag
20:00-21:30 Fortsatt mingel och umgänge över lite snacks och något att dricka

Program SÖNDAG 21 april
07:30-09:00 Frukost
09:00-10:00 Yoga – balsam för spända axlar och nackar.
10.00-10.30 Fika
10:30-11.30 Författaren Monica Fredriksson berättar om sin bok “Försök förstå, att se med andra sinnen”. En roman med synnedsättning i centrum och handlingen förlagd till Burträsk utanför Skellefteå.
11.30-13.00 Lunch
13:00-15.00 Genterapi vid Bothnia dystrophi Föredragshållare: Anders Kvanta, professor vid Karolinska Institutet och överläkare på S:t Eriks Ögonsjukhus.
15.00 Slut för dagen.

Prova Nordic Evolutions ljudbaserade ledsagningssystem
I början av 2022 introducerade Nordic Evolution ett nytt sätt för synskadade att röra sig utan traditionella följeslagare såsom en person eller hund. Ett ljudbaserat ledsagningssystem som gör det möjligt för blinda idrottare att självständigt följa digitalt utformade banor och fokusera på själva aktiviteten och sin rörelse.

Om du vill så kan du prova Nordic Evolutions ledsagningssystem på vårdagarna. Du kan då välja om du vill gå en kort sträcka (100-200m) eller en lång sträcka (1,9km). Ange i inmatningsfältet Övrigt i anmälningsformuläret om du vill prova ledsagningssystemet och hur långt du vill gå.

Mer information finns på deras hemsida:
Nordic Evolution – DIGITALA LEDSAGARE FÖR MOTIONÄRER MED SYNNEDSÄTTNING

Anmälan (senast 27 Mars)
Antalet platser är begränsat så gör din anmälan i god tid. Anmälan öppnar 15 februari. Sista anmälningsdag är 27 mars och sista betalningsdag 11 april.
Gör gärna din inbetalning av anmälningsavgiften i samband med din anmälan då det underlättar administrativt för föreningen. Anmälan görs i formulär på hemsidan och är bindande.

Betalning (senast 11 April)
Betalning görs till plusgiro 62 21 08-9 eller swish 123 125 91 83.

Ange namn och ”Vårdagar” i textfältet vid betalning. Anmälan är bindande.

Avbokning pga. sjukdom kan göras fram till 7 April.

Pris
Kostnad för helgen för medlemmar: 1100kr per person i dubbelrum och 1500kr per person i enkelrum. Priset inkluderar inte middag på fredag, men det inkluderar 2 övernattningar fredag till söndag.
Kostnad för icke medlemmar: 1500 kronor per person i dubbelrum och 1900 kronor i enkelrum.

Att bli medlem i Svenska RP-föreningen kostar 300 kr/år. Ansökan om medlemskap kan göras via den här webbsidan.

(Föreningen får bidrag från SPSM och Iris Förvaltning AB för denna aktivitet och kan därför subventionera deltagaravgiften.)

Anmälningsformuläret
Innan du anmäler dig till vårdagarna via anmälingsformuläret på vår hemsida så rekommenderar vi att du först läser igenom informationen om vilka uppgifter som ska anges i anmälningsformuläret via länken nedan:
Information om anmälningsformuläret

Ledsagare
Föreningen ordnar med två ledsagare för hela gruppen under helgen.

Resebidrag
Det finns möjlighet för alla vuxna att få resebidrag från SPSM med upp till 800 kr per år och person.

Riksfärdtjänst och färdtjänst på annan ort

Vi kan också tipsa om att ansöka om Riksfärdtjänst för resan till Skellefteå. Mer information om vad som gäller i din kommun hittar du på den här webbsidan.

I de flesta kommuner kan man även ansöka om Färdtjänst på annan ort.

Lyssna på vårdagarnas föreläsningar digitalt och stöd forskningsfonden
På Svenska RP-föreningens vårdagar kommer flera intressanta föreläsningar och du är mycket välkommen att lyssna på föredragen under helgen via Microsoft Teams.

Vi önskar att de som deltar digitalt donerar 100kr (eller mer) till Svenska RP-föreningens forskningsfond.
Klicka här för mer information

Mer information och frågor
För frågor eller om du behöver hjälp med anmälan, kontakta någon av oss i arrangörsgruppen:
Caisa Ramshage tel. 070-60 511 60, caisa@retina-sweden.se
Eva-Lena Lethin tel. 0707-623708, eva-lena@retina-sweden.se
Weiwei Yu, tel. 0700-123180, weiwei@retina-sweden.se

Warning: Illegal string offset 'share_counts' in /var/www/retinanytt.se/public_html/wp-content/plugins/simple-social-buttons/simple-social-buttons.php on line 477